A rémhírként terjedő 53-as hibáról szervizes szemmel

2016. február 11. -
Néhány iPhone felhasználó jelezte a Guardian-nak, hogy miután nem hivatalos szervizben cseréltették az ujjlenyomat-olvasóval ellátott Home gombot, eddig ismeretlen “53-as hibával” szembesültek visszaállításkor, ami ellehetetleníti a folyamatot, így gyakorlatilag tönkreteszi a készüléket. A hiba azokat érinti, akik a nem hivatalos szervizben elvégzett Home gomb csere után frissíteni, vagy visszaállítani szeretnék telefonjukat a legfrissebb iOS verzióra.
A rémhírként terjedő 53-as hibáról szervizes szemmel

Pontosan mit is jelent az "53-as hiba"?

A szóban forgó hírről valószínűleg már magatok is értesültetek, mi azonban leírjuk még egyszer - ismétlés a tudás anyja alapon, - majd hozzáfűzzük tapasztalatainkat, illetve szervizes szakvéleményünket.

Az egyik “áldozat” Antonio Olmos, egy szabadúszó fotós, akinek az iPhone 6-jával esett meg ez az igen kellemetlen eset. A telefonját Macedóniában javíttatta meg, és a Home gomb javítást, valamint kijelző cseréjét követően állítása szerint tökéletesen működött minden. Azonban amikor iOS 9-re frissített, megkapta az 53-as hibát, és onnantól kezdve nem fért hozzá semmihez, ami a telefonon volt. Ezt követően felkereste az egyik Apple Store-t Londonban, ahol az ott dolgozók azt mondták neki, hogy nem tudnak segíteni, a problémát csak egy új iPhone vásárlásával fogja tudni megoldani.

Olmos a következőket mondta: Ez az egész ügy egyszerűen elképesztő. Hogy teheti meg egy cég szabadon, hogy a saját termékeit használhatatlanná teszi egy olyan dolog, amit ők előre nem jeleztek semmilyen formában a tulajdonos felé? Néhány nagyobb országon kívül az Apple Store-ok száma csekély, így az elromlott készülékeket sokan csak kisebb, nem hivatalos szervizekben tudják megjavíttatni. Abban sem vagyok biztos, hogy ezek a szervizek tudnak erről a problémáról.

A Guardian felkereste a javításokkal foglalkozó iFixit csapatát, ahol Kyle Wiens azt mondta, a hiba forrása továbbra sem világos, de úgy tűnik, hogy az Apple ezzel a lépéssel szeretné biztosítani, hogy csak eredeti cserealkatrészekkel történhessen meg termékeinek javítása.

 

iPhone 53-as hiba

 

Amint egy harmadik fél (esetünkben a nem hivatalos alkatrészekkel dolgozó szerviz) cserél valamilyen alkatrészt, például a Home gombot, vagy egy szalagkábelt, az iPhone leellenőrzi, hogy minden komponens eredeti-e a telefonban. Ha arra jut, hogy nem, akkor kapjuk meg a már említett 53-as hibát, és így még az adatainkhoz való hozzáférésünk is blokkolódik. Nem tisztázott még az sem, hogy ezt a hibát melyik iOS verzió hozhatta el magával, hiszen jónéhány verzióból érkeztek jelentések a felbukkanásáról.

Az Apple állásfoglalása az ügyben

Az Apple egyik szóvivőnője úgy reagált a problémára, hogy ezzel pusztán a felhasználókat védik biztonsági szempontból az ellenőrizetlen, harmadik féltől származó komponensek által okozható hibáktól. Ő a következőket mondta:

Az ujjlenyomat adatokat egy biztonságos, elzárt területen tároljuk, amely teljesen egyedileg van párosítva a Touch ID szenzorhoz. Amikor a készüléket egy hivatalos Apple szervizben, vagy egy Apple Store-ban javítják a szenzort (vagyis a Home gombot) érintő hibával, akkor a párosítást újrahitelesítik. Ez az ellenőrző funkció biztosítja az ujjlenyomat adatok sérthetetlenségét, biztonságát. Az egyedi párosítás nélkül egy nem biztonságos Touch ID szenzorra lenne cserélhető az eredeti alkatrész, így pedig esetleg kinyerhetőek lennének az adatok az egyébként biztonságos, elzárt területről. Amikor az operációs rendszer érzékeli a hitelesítetlen, nem párosított alkatrészt, a Touch ID azonosítás (benne az Apple Pay funkció is) letiltásra kerül.

Később hozzátette: Amikor egy nem hivatalos szerviz végzi a javítást, a nem eredeti alkatrészek beépítése okozhatja ezen biztonsági funkció az aktiválódását, hiszen nem történik meg a párosítás hitelesítése. A következő frissítéskor vagy visszaállításkor ez ellenőrzésre kerül különböző biztonsági okokból, ami a felhasználó számára egy 53-as hibaként jelenik meg. Amennyiben ebbe a hibába futna egy vásárló, azt javasoljuk, vegye fel a kapcsolatot az Apple-lel”.

 

iPhone 6 home gomb javítás

 

Ezen felül a cégóriás nem kommentálta a hibát, nem tett elérhetővé semmilyen anyagot, hogy az ilyen jelenséggel találkozó vásárlóknak mit is kellene pontosan tenniük. Az 53-as hiba első említése egyébként körülbelül tavaly áprilisra tehető, amikor néhány felhasználó az iOS 8.3 kapcsán futott bele.

Az 53-as hibajel szervizes szemmel

Magunk részéről azt tudjuk javasolni, hogy akinek Touch ID-val rendelkező készüléke van, nyugodtan forduljon garancián túli szervizeinkhez, ahol egy rövid bevizsgálást követően megmondjuk, javítható-e a periféria. Téves információ, hogy a kijelzőcsere okozza a hibajelet. Valójában a Home gomb (Touch ID) szalagkábelén szakszerűtlen szervizelés miatt történő szakadása, sérülése okozza az 53-as hibát. Fontos tudnivaló továbbá, hogy abban az esetben nem lép fel probléma, ha a szalagkábelcserét követően a készüléket nem frissítjük - ezért értelemszerűen, ha mindenképpen ki kell cserélni a Home gombot, semmilyen esetben nem szabad szoftverfrissítést végrehajtani az adott eszközön. Sajnos arra sincs garancia, hogy egy esetleges Home gomb szalagkábel szakadás esetén ne jelentkezzen a szóban forgó hibajel úgy, hogy a készülék még csak nem is járt szervizes kézben.

Ennek oka, hogy a szalagkábelen tárolt információkat nem tudja megfelelőképpen ellenőrizni az Apple szoftvere, ezért nem gyári alkaltrészként fogja elkönyvelni az eredetileg gyári alkatrészt.

A nem Touch ID-s készülékket viszont ez a probléma egyáltalán nem érinti.

Az 53-as hibajel tehát általában abban az esetben jelenthet problémát ügyfeleinknek, ha egy leejtés során nem csupán a Touch ID-s iPhone kijelzője, illetve maga a Home gomb műanyag felülete, hanem annak szalagkábele is sérült. Ilyenkor azonban minden esetben tájékoztatjuk ügyfeleinket, hogy a hiba megoldása érdekében keressen fel egy hivatalos Apple szervizt vagy ha erre nincs lehetősége, megjavítjuk a sérült alkatrészt, azonban ne próbálja meg firssíteni az eszközt!

Problémát jelent azonban, hogy Magyarországon jelenleg a kijelző cserét kizárólag cserekészülék megvásárlásával tudják megoldani a hivatalos Apple szervizekben, ez pedig koránt sem mondható költséghatékony megoldásnak. Szervizeinkben egyébként dolgozunk egy olyan megoldáson, mely kizárja az 53-as hibajel lehetőségét, de ezzel kapcsolatban bővebb információkat egyelőre nem tudunk megosztani.

Folyamatosan újrainduló iPhone SE problémájának forrása és megoldása Folyamatosan újrainduló iPhone SE problémájának forrása és megoldása
2016. május 17.
Ha problémád akadt az új 4 inches kijelzőjű Apple zászlóshajójával és a készülék folyamatosan újraindul, itt a megoldás! A szóban forgó iPhone SE újraindulási hibát valószínűleg az iOS 9 okozza, a probléma kiküszöbölésére azonban több mód is ismert, ezeket itt olvashatod.
Meghibásodott az iPhone-od? Ez a 7 cikk garantáltan megoldást jelent számodra! Meghibásodott az iPhone-od? Ez a 7 cikk garantáltan megoldást jelent számodra!
2017. július 7.
Némi túlzással mondhatjuk, hogy egy iPhone ezerféleképpen tud meghibásodni. Egy nagyobb ütődés következtében elmozdulhat bármelyik belső alkatrésze, megtörhet az alaplapja, elszakadhat valamelyik szalagkábele, vagy épp betörhet a Home gombja, és csak az 1%-át érintettük a felsorolásnak. Azonban vannak általánosan előforduló hibák, amelyekkel gyakrabban találkozunk a szervizünkben, mint a többivel.
Nem tölt a készüléked? Ezekre figyelj! Nem tölt a készüléked? Ezekre figyelj!
2017. május 5.
A cikkben körbejárjuk, mit tehetsz, ha az iPhone vagy az iPad nem tölt, beleértve az Apple hivatalos tanácsát, hibaelhárítási tippeket, és adunk néhány átmeneti megoldást, hogy mit tegyél, ha egyik trükk sem válik be.